Čokoládový dort s červenou řepou


Můj zamilovaný koláč, který ráda nosím na návštěvy. Lidé, kteří ho neznají skoro nikdy neuhodnu že obsahuje řepu. A přesto právě díky řepě je koláč nádherně šťavnatý a lahodný. 

Suroviny: 

2 středně velké řepy
3 vejce
200 g cukru krupice
170 ml slunečnicového oleje
1 vanilkový cukr
170 g hladké mouky
2 lžičky kypřícího prášku do pečiva
1 lžička jedlé sody
60 g kakaa
máslo + polohrubá mouka na formu
na dozdobení: citronová poleva + jakékoliv drobné dortové dekorace

Postup: 


Nejprve si připravíme červenou řepu. Tu oloupeme, rozkrojíme na poloviny a zabalíme do alobalu. Pečeme ji v troubě cca 1 hodinu. Já řepu obvykle peču s něčím jiným, například, když peču kuře, hranolky nebo nějaký jiný koláč. Řepu můžeme klidně upéct i několik dní dopředu a před dalším zpracováním ji uložit do lednice.   
Upečenou řepu rozmixujeme v robotu v mixeru (já tomu říkám nástavec na koktejly). Po jednom přidáváme vajíčka a každé řádně s řepou rozmixujeme. Nakonec v této fázi přidáme cukr a necháme ještě jednou rozmixovat, tak aby vznikla hezká růžové hmota. Tuto směs přendáme do mísy vhodné ke šlehání, přidáme olej a vanilkový cukr a cca minutu šleháme. Vypneme mixer a na směs prosijeme zbylé suché ingredience, tedy mouku, kakao, prášek do pečiva a sodu. Prošleháváme cca 2 minuty než vznikne hladké husté těsto. 
Hotové těsto přelijeme do vymazané a vysypané koláčové formy a pečeme v troubě vyhřáté na 180°C cca 45 minut. Zda je koláč upečený zkoušíme špejlí, po vytažení musí zůstat suchá. Hotový koláč necháme pár minut odpočinout ve formě, poté ho přendáme na talíř. Po vychladnutí můžeme dozdobit jak se nám líbí. V původním receptu je poleva z 220 g moučkového cukru a 2 lžic změklého másla. Ta mi popravdě moc nechutná. Mou oblíbenou polevou je obyčejná citronová poleva od Vitany, takže já používám tu. Hotovou směs stačí smíchat se třemi lžícemi studené vody a potřít jí koláč. Ještě do mokré polevy nasypeme cukrářské zdobení.
Já jsem tento koláč pekla pro dvě malé holčičky, proto jsem ho udělala poněkud kýčovitý. 






Zdroj: časopis Apetit únor 2008