Rybízová marmeláda podle babičky Irenky





Suroviny: 


červený rybíz
cukr krupice

Postup: 

Červený rybíz omyjeme a necháme okapat. Poté postupně vkládáme do mlýnku na ovoce, který odděluje šťávu od hmoty a semeleme. Podle množství šťávy přidáme cukr. Pokud máme sladký rybíz přidáme cukru 500 g na 1 l šťávy. Já jsem použila první kyselejší rybíz, proto jsem dala 600 g cukru na 1 l šťávy. Vše promícháme, tak aby se cukr rozpustil, přikryjme čistou utěrkou a necháme do dalšího dne odpočinout. Když procházíme kolem nádoby, můžeme vždy zamíchat.
Další den si připravíme čisté hrnce (já vařím naráz ve dvou, babička vařívala i ve třech) a vařečky. Do hrnce dáme cca 4 naběračky šťávy s cukrem a můžeme začít vařit. Šťávu občas promícháme, začne se dělat pěna, ta se ovšem v průběhu vaření sama vstřebá. Jakmile je tekutina horká jíž mícháme stále, aby se marmeláda nepřipálila. Nevaříme zprudka, ale necháme probublávat. Vaříme cca 15-20 minut, záleží na velikosti hrnce a velikosti naběračky. Poznáme že je marmeláda hotová podle toho, že když vařečkou uděláme čáru na dně hrnce, ta tam chvíli zůstane a uvidíme dno. Můžeme si ale také dát trochu marmelády na talířek a po vychladnutí zkusit, zda už je tuhá. Hotovou marmeládu plníme do sklenic (z jednoho hrnce vyjde cca 1 sklenička), rychle zavíčkujeme a dáme do "pelíšku" z deky vychladnout.
Hotová marmeláda je ideální na linecké cukroví na vánoce, nebo jako náplň do perníku. Před použitím ji rozmícháme s cca 1 lžící rumu a můžeme mazat.
Pokud budete při přípravě marmelády používat opravdu jen čisté nádobí, měla by vám vydržet i několik let. Čisté ovšem znamená, umyté novou houbičkou, osušené vyvařenou utěrkou, případně umyté v myčce bez jiného špinavého nádobí. Totéž platí i pro lahvičky, do kterých budeme marmeládu plnit.  Tu co dělala babička jsme používali ještě i po 12ti letech.







Zdroj: moje milovaná babička Irenka

Vařit tuhle marmeládu pro mě znamená obklopit se vzpomínkami. Vzpomínkami na léto a prázdniny s babičkou a dědou, na to jak jsme spolu tuhle marmeládu vařili. Když jsem letos marmeládu vařila, musela jsem dokonce babičce zavolat a říct jí, že na ně na oba s dědou myslím. 
Takže nejen že je tahle marmeláda úžasná, ale když ji budete vařit s dětmi, předáte jim do života ty nejkrásnější vzpomínky, proto nechte všechny malé špunty, aby vám s prací pomáhaly - aspoň s tou bezpečnou. Mého syna mletí rybízu vyloženě nadchlo.