Bezový sirup


Lahůdka, která vás bude stát jen pár korun v porovnání s tím, kolik stojí jedna láhev v obchodě. 


Suroviny: 


20-30 květů černého bezu (záleží na velikosti)
2 litry převařené vody
2 kg cukru
40 g kyseliny citronové
1 lžíce slivovice (případně jiného alkoholu)

Postup: 


Nejprve si nasbíráme květy černého bezu, snažíme se sbírat co nejdál od silnice. Sbíráme pokud možno v době, kdy alespoň dva dny nepršelo, aby na květech byl nějaký pyl. Vybíráme květy, které jsou již celé rozkvetlé, ale ještě neodkvétají. Měly by být jasně bílé místy obalené žlutým pylem. Sbíráme opatrně, abychom co nejvíce pylu uchovali na květech.
Doma květy nejprve rozložíme na noviny, tím dáme šanci všemu hmyzu, aby květy opustil. Mezitím si do vhodné nádoby připravíme 2 litry převařené vody a necháme ji částečně zchladnout. Nádoba by údajně neměla být kovová, já to sice dodržuji, ale nejsem si jistá důvodem. Švagrová obvykle používá velký hrnec a i tak je sirup chuťově dobrý. Do vody poté ponoříme květy, které můžeme opatrně omýt pod tekoucí vodou, pokud možno tak, aby pyl zůstal na květech. Ke květům přidáme kyselinu citronovou, zamícháme a necháme ve tmě 24 hodin louhovat.
V tuto chvíli je dobré si zkontrolovat zásobu skleněných lahví, do kterých budeme sirup dávat. Je dobré je umyt a vysušit - pokud nejsou od alkoholu typu slivovice, pak s nimi nemusíme dělat nic.
Když jsou bezové květy vylouhované, přecedíme je přes vhodné plátýnko (například přes starou látkovou plenu) do kastrolu, přidáme cukr a dáme vařit na sporák. Sirup mícháme, aby se všechen cukr rozpustil. Pokud se na směsi tvoří hodně bílé pěny, tak ji lžičkou opatrně sundaváme. Směs necháme dosáhnout varu a cca 2 minuty vaříme. Odstavíme z plotny a podle rad zkušenějších nyní přidáme lžící alkoholu, který pomáhá konzervovat. Podle mě se ovšem okamžitě odpaří, ale pro klid ho tam i tak dávám. Poté ještě horké přeléváme do připravených lahví a ihned zavřeme.
Podle recenzí na internetu by měl takto připravený sirup vydržet v chladu a temnu až jeden rok, já to ovšem nezkouším. Stačí mi nechat si 2 lahve a o zbytek se postará má početná rodina.






Zdroj: tatínkův starý receptář + http://www.mimibazar.cz/

Na internetu jsem našla neskutečné množství variant tohoto receptu. Zkombinovala jsem si pozitivně hodnocenou verzi z internetu s jednou z tatínkovy kuchařky, kterou si přivezl ze Slovenska od naší vzdálené příbuzné již před lety. Překvapilo mě, že příprava sirupu není nijak časově náročná, ani jinak složitá. Největší problém jsem měla se získáním dostatečného počtu skleněných lahví. Ale už jsem chytřejší, do příštího roku jich určitě nasbírám dost, abych mohla udělat sirup z několika dávek.