Fazolky na smetaně s hovězím a bramborem





Suroviny: 


500 g žlutých fazolek
1 smetana na vaření
1-2 lžíce polohrubé mouky
1-2 lžíce octa / citronové šťávy
500 g hovězího masa
2 plátky staršího chleba
2 lžíce oleje
1 cibule
500 g brambor
sůl, pepř


Postup: 


Nejprve si připravíme maso, protože to trvá nejdéle. Maso omyjeme, očistíme a nakrájíme na kousky. Já krájím buď na kostičky o velikosti sousta nebo větší, ale tenčí plátky. V papiňáku rozehřejeme olej a osmažíme do zlatova cibulku pokrájenou na jemno. Přidáme maso a za častého míchání necháme zatáhnout (1. fotka masa). Poté osolíme a opepříme a přidáme chleba natrhaný na kousky. Zalijeme vodou (dáme pouze tolik vody aby maso koukalo - 2 fotka masa) a zavřeme papiňák. Obvykle nechávám hovězí vařit cca 50 minut. Stejným způsobem lze připravit i vepřové nebo kuřecí maso, pouze zkrátíme dobu dušení, u vepřového na 45 minut, u kuřecího na 35-40 minut. Po otevření papiňáku zkontroluji, zda je maso měkké a kolik mám tekutiny. Pokud je maso tvrdé, znovu zavřeme papiňák. Mě se maso obvykle rozpadá. Pokud máme v hrnci málo šťávy přidáme trochu vody a povaříme. Je-li šťávy mnoho zahustíme ještě jíškou. Moje maminka obvykle nedává chleba, ale zahušťuje až měkké maso hotovou jíškou.  
Zatímco se peče maso připravíme fazolky a brambory. Fazolový lusk z obou stran očistíme a nakrájíme na kousky. Snažíme se krájet mezi fazolkami. Nakrájené fazolky zalijeme vodou, osolíme a uvaříme do měkka. Trvá to cca 20-25 minut. Do smetany ke šlehání vmícháme polohrubou mouku, pak vmícháme do fazolek. Dochutíme octem a necháme projít varem. Osobně radši používám ocet, přijde mi, že s ním jídlo chutná lépe, než s citronovou šťávou. 
Jako poslední dáme vařit brambory - vaří se nejkratší dobu. Vaříme je oloupané a nakrájené na kousky. cca 15 - 20 minut. 
Když je vše hotové, servírujeme společně na talíři. Dobrou chuť. 








Zdroj: několik dlouhých telefonátů s maminkou

Tohle je recept mého dětství. Vzpomínám si, že žluté fazolky se dlouho nedali nikde koupit a tak je dědeček pěstoval na zahrádce pro celou rodinu. Každá jeho dcera si pak odvezla plnou tašku domu, očistila si je a nakrájené je zamrazila, aby jsme mohli jíst fazolky i celou zimu. Dnes už se dají fazolky koupit celé léto i podzim a tak je jíme aspoň jednou za měsíc. Ale trvalo mi, než jsem se je naučila jako maminka. Volala jsem je aspoň 5x jen aby mi přesně popsala jak je dělá. 
Pořád je to moje zamilované jídlo a naučila jsem i syna a manžela, aby milovali fazolky....Zkuste je taky a uvidíte že nezklamou....