sobota 20. července 2013

Pečená srnčí kýta se smetanou



Suroviny: 


cca 1 kg srnčí kýty
70 g slaniny
70 g másla
1 cibule
kousek celeru
2 petržele
1 mrkev
4 zrnka pepře, 2 zrnka nového koření
špetka tymiánu
1 bobkový list
citronová kůra a šťáva
1 smetana na vaření
1 vrchovatá lžíce polohrubé mouky

Postup: 


Srnčí kýtu otřeme vlhkou utěrkou. Slaninu nakrájíme na nudličky vhodné ke špikování. Malým úzkým nožem uděláme do kýty dírky, do kterých natlačíme nudličky slaniny. Maso osolíme.
Zeleninu oloupeme a nakrájíme na nudličky, cibuli nakrájíme na jemno. V pánvi osmahneme zbytek slaniny nakrájené na kostičky, přidáme máslo a po jeho rozpuštění také zeleninu. Osmahneme. Později přidáme cibuli a chvíli podusíme. když cibule zesklovatí, dáme v pánvi zeleninu stranou a vložíme maso. Opečeme jej ze všech stran do zatažení. Vše přendáme do pekáče (nebo pokud lze pánev vložit do trouby pokračujeme klidně v ní), přidáme koření, podlijeme a zavřené vložíme do vyhřáté trouby. Pečeme nejprve 30 minut na 220 ° C, poté troubu ztlumíme na 200 ° C a dopékáme minimálně dalších 45 minut. Tento čas je orientační, každé maso je jinak tuhé, proto je potřeba zkoušet měkkost vidličkou. Posledních 15 minut pečeme odkryté. Po celou dobu pečení maso pravidelně kontrolujeme, pokud se tekutina vypaří přidáme horkou vodu.
Když je maso upečené vyjmeme jej a udržujeme v teple. Já vždy vrátím v pekáčku přikryté do trouby s troškou vody, aby nevyschlo. Tekutinu i se zeleninou přepasírujeme přes sítko, dáme do kastrolku, přivedeme k varu a zahustíme smetanou zahuštěnou moukou. Já jsem na žádost manžela přepasírovala pouze tekutinu a zeleninu jsem k masu podávala samostatně.
Podáváme s knedlíkem.











Chtěla jsem napsat zdroj tohoto receptu což by asi byla kniha Vaříme zdravě, chutně a hospodárně z roku 1953, kterou jsem zdědila po své babičce. Udělala jsem ovšem v receptu tolik úprav, že je to moje přepracovaná verze, ale věřím, že autorka knihy, ani moje babičky, by se za mnohé změny nezlobily.